
Fot. Śnieżka
Jak zaznacza analityk DM BDM, rynek farb w Polsce ma za sobą już cztery lata spadków wolumenów, jednocześnie Śnieżce udaje się utrzymać stabilny poziom przychodów w kraju (trend premiumizacji).
– W 1-3Q’24 spółka osiągnęła 648 mln zł przychodów (-8 proc. r/r), 127 mln zł EBITDA (-13 proc. r/r) oraz 65 mln zł zysku netto (-16 proc. r/r). Dynamika EBITDA w każdym kwartale’24 była negatywna, a największe obsunięcie odnotowano w 1Q’24, kiedy wprowadzono zmiany w modelu dystrybucji w kanale tradycyjnym. Dług netto wzrósł do 256 mln zł (dn/EBITDA=1,8x) z 239 mln zł rok wcześniej – czytamy w raporcie przygotowanym przez Krzysztofa Pado, analityk DM BDM.
Scenariusz bazowy na 2025 rok to co najmniej stabilizacja wolumenów
Według analityka większym wyzwaniem są rynki eksportowe. Rynek ukraiński miał dobry okres 2023 roku (spółce pomagała m.in. obecność w zachodniej części kraju), ale rok 2024 był już trudniejszy. Niezmiennie ciężarem są Węgry i pozostałe rynki (tu historycznie najmocniejsza była Białoruś), które od 2020 roku straciły ok 1/3 przychodów.
– W 1Q’24 na sprzedaż w Polsce, jednorazowo negatywnie, wpłynęła zmiana modelu dystrybucyjnego. W 2-3Q’24 spółka miała już porównywalną r/r sprzedaż w Polsce, słabo natomiast nadal wyglądały Węgry a od połowy 2Q’24 na rynku ukraińskim odczuwalne zaczęło być osłabienie. W całym 1-3Q’24 sprzedaż spółki na rynku polskim spadła o -4 proc. r/r. W 2024 roku wg naszych prognoz będzie to 570 mln zł (72 proc. udziału w grupie). Dwa największe kierunki eksportowe spółki to: Węgry (13 proc. przychodów w 1-3Q’24, dynamika: -20 proc. r/r) oraz Ukraina (10 proc. w 1-3Q’24; -9 proc. r/r). Według Gfk ok. 71 proc. farb dekoracyjnych wykorzystywane jest na rynku remontowym, 13 proc. na pierwotnym, a 16 proc. jednocześnie w obu kierunkach – czytamy w raporcie.
Wolumen od rekordowego 2020 roku spadł o 1/5. „Jesteśmy już bliżej niż dalej zmiany tego trendu”
Śnieżka w ostatnich kwartałach pozytywnie zaskakiwała rentownością brutto ze sprzedaży a negatywnie kosztami SG&A. Analityk ocenia, że w kolejnych kwartałach powinna tu następować pewna stabilizacja (ceny bieli tytanowej zaczęły w 2024 roku delikatnie rosnąć, z drugiej strony spadek presji inflacyjnej powinien zatrzymać wzrost inwestycji w koszty SG&A). Spółka posiada spore niewykorzystane moce produkcyjne i logistyczne (efekt inwestycji z lat 2018-22) oraz ekspozycję na popyt przy ewentualnym procesie „odbudowy Ukrainy”.
– Ceny farb na rynku polskim w 4Q’24 wg PSB zmieniły się symbolicznie (-1 proc. q/q i +1 proc. r/r). Indeks zaufania konsumentów w Polsce w 4Q’24 wynosił średnio -2,1 pkt (vs +1,4 pkt w 1-3Q’24 i -3,0 pkt w 4Q’23), na Węgrzech w 4Q’24 było to średnio -26,6 pkt (vs -30,0 pkt rok temu). Wartość rynku farb dekoracyjnych w Polsce w 2024 mogła być zbliżona r/r (brak jeszcze pełnych danych, równocześnie pod względem wolumenów odnotowano kilku procentowy spadek r/r). Wolumen od rekordowego 2020 roku spadł już łącznie o ponad -20 proc. Wydaje się, że jesteśmy już bliżej niż dalej zmiany tego trendu (wzrost dochodów realnych oraz wejście w naturalny cykl nowego popytu remontowego). Równocześnie efekt spadku presji surowcowej w branży będzie miał już wygasający wpływ na wyniki (ceny bieli są obecnie ok. 2 proc. wyższe r/r), przy czym spółce sprzyja nadal mocny zł (zakupy surowców > sprzedaż zagraniczna) – czytamy w raporcie.
Analityk: Wycena Śnieżki nie wygląda już tak atrakcyjnie jak rok temu
Według Krzysztofa Pado, mnożniki rynkowe przy jakich handlowa jest Śnieżka nie wyglądają obecnie już tak atrakcyjnie jak rok temu, chociaż nadal są poniżej 10-letniej mediany zarówno historycznie jak i wyprzedzająco. Analityk zakłada, że w 2025 roku spółka odnotuje poprawę wyników, aczkolwiek realizacja celów strategicznego po stronie przychodów na 2028 rok raczej w ostatnich kwartałach się oddaliła. W raporcie Pado obniżył średnioterminowe założenia prognoz w modelu.
– 4Q jest sezonowo najsłabszym okresem roku (EBITDA w 4Q’24 prognozujemy na 13 mln zł vs 14 mln zł rok temu). W całym 2024 zakładamy 791 mln zł przychodów, 139 mln zł EBITDA (18 proc. marży) oraz 64 mln zł zysku netto. W 2025 roku spodziewamy się odpowiednio 832/147/72 mln zł. Zwracamy uwagę, że wyniki 1Q’25 powinny być istotnie lepsze r/r (niska baza z 1Q’24). Mnożniki rynkowe (EV/EBITDA’24=9,2x, ‘25=8,4x), pozostają wyraźnie wyższe na tle krajowych spółek z branży materiałów budowlanych, równocześnie są one poniżej 10-letniej mediany dla spółki zarówno historycznie jak i wyprzedzająco. Spółka nadal handlowana jest z istotnym dyskontem do zagranicznych producentów farb. W średnim terminie pole do pozytywnych zaskoczeń może dla nas stanowić deeskalacja działań wojennych w Ukrainie (lokalizacja mocy produkcyjnych powinna sprzyjać spółce) – czytamy w raporcie.
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2023 r. miała 857,77 mln zł skonsolidowanych przychodów.