Konflikt na linii Ukraina-Rosja negatywnie odbił się na wielu sferach gospodarczych naszych wschodnich sąsiadów. W tym kontekście wyjątkiem i sporą niespodzianką okazała się sprzedaż eksportowa oleju spożywczego. Najnowsze dane opublikowane przez ukraiński serwis anyfoodanyfeed.com mówią o rekordowej sprzedaży w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego sezonu (wrzesień 2013 – maj 2014). Według wyliczeń, Ukraina dostarczyła na rynki zagraniczne 3,3 mln ton oleju, w tym około 3 mln ton oleju słonecznikowego i 167 tys. ton rafinowanego. Poprzedni rekord miał miejsce w okresie 2011/2012, gdy sprzedaż ekspertowa wyniosła 3.064.000 ton oleju słonecznikowego.
Tegoroczny rekord to zasługa trzech czynników. Pierwszy wynika z dobrych zbiorów słonecznika. Do tego popyt był większy, ponieważ przed rokiem słabe zbiory przyczyniły się do niedoboru surowca. Na dokładkę pod koniec kwietnia UE jednostronnie zmniejszyła cła na ukraińskie produkty, w tym 2-proc. cło na ukraiński olej słonecznikowy. Jednak zdaniem ekspertów, wprowadzenie zerowego cła miało niewielki wpływ na wielkość dostaw oleju słonecznikowego z Ukrainy do Unii Europejskiej.
Najnowsze dane to dobry sygnał dla Kernela, największego eksportera oleju słonecznikowego na Ukrainie. Spółka notowana na warszawskiej giełdzie w okresie wrzesień 2013 – maj 2014 sprzedała za granicę 687,8 tys. ton oleju. Kolejne dwie firmy zanotowały sprzedaż odpowiednio na poziomie 389,1 tys. ton i 363 tys. ton.
>> Wskaźnik C/WK spółki to 0,78 przy średniej dla sektora 1,68 >> Analizę wskaźnikową Kernela uwzględniającą wyniki za I kwartał znajdziesz w StockWatch.pl
Co więcej, prognozy zakładają wzrost produkcji w przyszłym sezonie. Według szacunków United States Department of Agriculture USDA (odpowiednik polskiego ministerstwa rolnictwa), w 2014/2015 produkcja oleju słonecznikowego u naszych wschodnich sąsiadów może podskoczyć do 4.175.000 ton, z czego 3,7 mln ton może trafić na eksport. Ukraina eksportuje blisko 90 proc. produkcji krajowej oleju słonecznikowego. Na rynek UE przypada jedynie ok. 12 proc. całego eksportu. Największymi odbiorcami surowca są Indie, Chiny i Egipt.
W I kwartale (III kwartał roku obrotowego 2013/2014) Kernel Holding poprawił skonsolidowane przychody o 13 proc. do 675 mln USD. W raporcie podano, że przyrost napędziła sprzedaż oleju słonecznikowego i zboża po niższych cenach. Niestety, dwucyfrowy skok przychodów nie uratował spółki przed stratą. W ubiegłym okresie ukraiński producent zanotował 25,1 mln USD straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej. Z kolei EBITDA spadł do 30 mln USD zysku z 45,1 mln USD przed rokiem.
W czwartek kurs akcji producenta oleju słonecznikowego utrzymuje się nad kreską. W tym roku notowania spółki mocno ucierpiały z powodu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego. Od początku stycznia akcje potaniały o 19,7 proc., ale wiąż utrzymują się powyżej ceny z giełdowego debiutu, który miał miejsce w listopadzie 2007 r.