Wiadomości StockWatch.pl
AD.bx ad0c
RSS

PHZ Baltona: Rosnący ruch pasażerski wspiera wzrost sprzedaży

Opublikowano: 2016-10-20 13:53:36

Omawiane walory:

Piotr Kazimierski, prezes zarządu PHZ Baltona SA rozmawia z redakcją StockWatch.pl o wynikach spółki i planach dalszego rozwoju.

StockWatch.pl: Na polskim rynku lotnictwa pasażerskiego od kilku lat znacząco rośnie ruch. Po bardzo dobrym 2015 r., w tym roku trend też nie zwalnia. Na pewno dotyczy to lotnisk międzynarodowych, na przykład w samym sierpniu ruch w Krakowie i Warszawie wzrósł w dwucyfrowym tempie. Czy podobne zjawisko widać też na lotniskach regionalnych?

Piotr Kazimierski: W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego w Polsce. Tylko w 2015 roku liczba pasażerów na polskich lotniskach wyniosła ponad 30 mln osób, co oznacza wzrost o ponad 12 proc. r/r. Co istotne, silny trend wzrostowy jest widoczny nie tylko w wypadku dużych międzynarodowych portów lotniczych, ale także mniejszych lotnisk regionalnych m.in. w Gdańsku (+13 proc. r/r) czy Katowicach (+15 proc. r/r), które notują dwucyfrowe dynamiki wzrostu. W szczególności cieszy nas także niezwykle dynamiczny rozwój lotniska w Modlinie (52 proc. wzrost liczby pasażerów r/r), gdzie jesteśmy obecnie wiodącym najemcą powierzchni gastronomicznych.

Skąd bierze się tak systematyczny wzrost ruchu pasażerskiego i czy obecne dynamiki są do utrzymania w kolejnych miesiącach?

Prognozy dotyczące tempa wzrostu ruchu pasażerskiego w Polsce pozostają optymistyczne. Jak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w pierwszym półroczu 2016 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 6,4 mln pasażerów, co stanowi ponad 13 proc. wzrost r/r. To bardzo dobry wynik, a spodziewamy się, że dane za drugie półrocze będą jeszcze lepsze. Pasażerski transport lotniczy w Polsce staje się coraz popularniejszy, na co składa się wiele czynników: poprawia się sytuacja konsumentów, dodatkowo cena ropy naftowej utrzymuje się na relatywnie niskich poziomach, co pomaga liniom lotniczym w oferowaniu biletów w atrakcyjnych cenach.

Polska gospodarka rozwija się cały czas w tempie powyżej 3 proc., a od niedawna konsumpcję detaliczną dodatkowo wspiera program 500+ . Czy przekłada się to na wzrost średnich wydatków na klienta w sklepach Baltony?

Nie ulega wątpliwości, że każde zjawisko wspierające konsumpcję w pozytywny sposób wpływa także na naszą działalność. Cały czas pracujemy również nad jak najlepszym dopasowaniem asortymentu do potrzeb naszych klientów, co powinno przełożyć się na dalszy wzrost jednego z najważniejszych dla nas wskaźników tzw. SPP, czyli spending per passenger, określającego poziom wydatków przypadających na jednego pasażera. Dzięki starannemu dopasowaniu asortymentu do oczekiwań naszych klientów, udaje nam się systematycznie poprawiać ten wskaźnik. Mimo że aktualnie w naszym portfolio jest mniejsza liczba koncesji lotniskowych niż we wrześniu 2016 roku, to przychody z segmentu travel retail wzrosły w ubiegłym miesiącu o 6 proc. m/m.

W marcu wygraliście Państwo przetarg na wynajem powierzchni handlowej w terminalu A w Katowicach i pierwszy sklep Baltony w formacie walk-through otworzył swoje podwoje. Czy ten format sprawdził się i będą kolejne tego typu sklepy?

Od otwarcia odnowionego terminalu w Katowicach minęło już kilka miesięcy i możemy powiedzieć, że jesteśmy zadowoleni z wyników sprzedażowych, jakie udało nam się w tym czasie osiągnąć. Nowoczesny format powierzchni handlowej typu walk-through spotkał się z pozytywnym przyjęciem przez naszych klientów. Jesteśmy także zadowoleni z ruchu pasażerskiego. Zaprojektowaliśmy powierzchnię handlową w taki sposób, aby zachęcić jak największą liczbę klientów i zmaksymalizować ich czas pobytu w sklepie, a dzięki temu zwiększyć ich wydatki – i pod tym względem udaje nam się osiągnąć zamierzony efekt. Katowice są obecnie drugim w Polsce – po warszawskim Okęciu – portem lotniczym pod względem ruchu czarterowego, czyli najbardziej rentownej dla nas grupy pasażerów, co także w pozytywny sposób przekłada się na wyniki sprzedażowe. Co ciekawe, lotnisko w Katowicach jest również jedynym w kraju lotniskiem regionalnym przystosowanym do obsługi nawet największych samolotów i lotów długodystansowych.

Wprowadzacie też Państwo innowacje w formatach gastronomicznych. Ile potrzebują czasu nowe formuły działalności handlowej i gastronomicznej aby osiągnąć rentowność?

Po czterech latach działalności gastronomicznej widzimy, że nasz model biznesowy na lotniskach działa sprawnie więc nowo otwierane lokale zwykle od razu działają zgodnie z założeniami. Oczywiście, każda lokalizacja charakteryzuje się odmienną specyfiką dotyczącą ruchu czy struktury pasażerów, co w pewnym stopniu wymaga dopasowania oferty do danego miejsca. Jest to jednak zazwyczaj kwestia paru miesięcy. Podobnie jest w przypadku działalności handlowej, w której mamy zdecydowanie większe doświadczenie. Większość przypadków biznesowych, które wymagają dłuższego czasu, aby dojrzeć do zakładanej rentowności, to przypadki miejsc, których specyfika jest odległa od uśrednionych założeń – wymagają one wówczas większej uwagi i wysiłku, ale jest to często kwestia maksymalnie 6 miesięcy.

Ile łącznie sklepów i o jakiej powierzchni ma obecnie Baltona? Kiedy wygasają najbliższe umowy najmu i w ilu przetargach na nowe lokalizacje bierzecie obecnie udział?

Głównym segmentem naszej działalności pozostaje travel retail. Obecnie Baltona posiada 34 sklepy w Polsce i za granicą, o łącznej powierzchni około 7500 m2. Jak Państwo zapewne wiedzą nasze umowy rolują się na bieżąco i na bieżąco pracujemy nad ich odnawianiem. Jeszcze w tym roku startujemy przetargu na obsługę lotniska w Tallinie. W przyszłym roku spodziewamy się natomiast ogłoszenia przetargu na obsługę pasażerów w porcie lotniczym we Wrocławiu i w terminalu Schengen w Katowicach, w których także planujemy wziąć udział. Oprócz prowadzenia sklepów wolnocłowych, intensywnie rozwijamy również segment food & beverage, w ramach którego prowadzimy działalność gastronomiczną na lotniskach i dworcu kolejowym w Krakowie. Obecnie w naszym portfolio znajdują się takie formaty gastronomiczne jak: Cavarious, Coffee Express i Travel Chef. Mimo ogromnej konkurencji, jaka panuje w tym segmencie, od kilku miesięcy notujemy dwucyfrowe dynamiki wzrostu.

W portfelu obsługiwanych przez Państwa lotnisk zaszły ostatnio spore zmiany, toteż mimo sprzyjających warunków i dużych imprez w Polsce, obroty skonsolidowane w segmencie retail spadły w tym roku o 6 proc. Co musi się zmienić aby wrócić na ścieżkę wzrostu?

Niewielkie spadki sprzedaży widoczne w ostatnich miesiącach w segmencie travel retail były spowodowane przede wszystkim zakończeniem działalności na lotnisku w Krakowie oraz reorganizacją działalności na lotnisku w Katowicach Pyrzowicach, gdzie wznowiliśmy działalność przed wakacjami i obecnie mamy tam dwa razy większą powierzchnię niż wcześniej. Już we wrześniu sprzedaż w sklepach wolnocłowych wzrosła o 6 proc. m/m i mamy nadzieję, że trend wzrostowy zostanie utrzymany w kolejnych miesiącach. Patrząc na porównywalną bazę sklepów, sprzedaż w sklepach zlokalizowanych na lotniskach, na których jest obecna Baltona, wzrasta w tempie nawet kilkunastu procent rocznie.

Cały czas dynamicznie rośnie też udział w przychodach obrotów w segmencie gastronomicznym. Tegoroczna sprzedaż w kawiarniach i restauracjach wzrosła o prawie 20 proc. Jaki cel rozwojowy stawiacie Państwo przed tym segmentem?

Bardzo dobre wyniki sprzedażowe, jakie osiągamy w tym segmencie, są dla nas dowodem na to, że oferowane przez nas formaty doskonale wpasowują się w potrzeby konsumentów. To dla nas niewątpliwie powód do dumy, zwłaszcza, że działamy w tym segmencie stosunkowo krótko, bo dopiero od czterech lat. W przyszłości planujemy dalszy rozwój usług gastronomicznych, także poza Polską. Naszym celem jest otwieranie kilku nowych punktów gastronomicznych rocznie.

Od kwietnia 2017 r. z powodu wycofania z Gdańska zapewne odczujecie Państwo spadek sprzedaży. Czy zamknięcie tego punktu spowoduje dodatkowo jednorazowe koszty typu likwidacja majątku lub odprawy?

Nasza koncesja na obsługę lotniska w Gdańsku wygaśnie częściowo w kwietniu 2017 roku, ale pozostaniemy tam z częścią działalności handlowej i gastronomicznej nawet do czerwca 2018 roku. Oznacza to, że przez najbliższe 3 kwartały baza przychodowa będzie co najmniej niezmieniona. Jednocześnie planujemy zintensyfikować starania o nowe koncesje w innych lokalizacjach. Mamy stabilny bilans i możemy inwestować w nowe otwarcia, co – mam nadzieję – pozwoli nam na utrzymanie sprzedaży na stabilnym poziomie. Cały czas staramy się także o rozszerzenie koncesji w portach lotniczych, w których prowadzimy już działalność.

We wrześniu Baltona odnowiła wielocelową linię kredytową, a także pozyskała dodatkowe 4,5 mln zł kredytu na finansowanie inwestycji. Jakie są plany zagospodarowania tych środków?

Chcemy wykorzystać te środki na rewitalizację i wyposażenie wybranych sklepów – zmienimy aranżację niektórych lokalizacji, aby towar w sklepie był lepiej wyeksponowany. Ponadto część środków zostanie przeznaczona na finansowanie nowych bądź refinansowanie poniesionych inwestycji.

Jaką łączną kwotę zaplanowaliście przeznaczyć Państwo na inwestycje w tym roku?

W tym roku planowaliśmy inwestycje na poziomie do 5 mln PLN. Części z tych inwestycji nie udało się zrealizować i planujemy ich realizację w pierwszej połowie 2017 roku.

Dziękuję za rozmowę.

Polecane linki:
>> Odwiedź microsite PHZ Baltona w serwisie StockWatch.pl
>> Odwiedź stronę analityczną spółki w serwisie
>> Śledź notowania spółki z wykorzystaniem skanerów w ATTrader.pl
>> Zobacz zapis spotkania on-line Piotra Kazimierskiego, prezesa spółki Baltona z użytkownikami StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

    - analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,
    - moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,
    - aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,
    - narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ (o baltona)



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa PayU tradingview Szukam-Inwestora.com

Polub stronę na Facebooku