W grudniu i całym IV kwartale spośród giełdowych spółek najwięcej ugrał branżowy lider – CD Projekt. Według danych serwisu steamspy.com, trzecia odsłona przygód Wiedźmina znalazła prawie 750 tys. nabywców, z czego na grudzień przypadło ok. 135 tys. sztuk. Wynik sprzedażowy Steam Winter Sale nie rzuca na kolana na tle poprzednich miesięcy, ale to efekt świetnej sprzedaży gry w październiku, kiedy na największej platformie sprzedażowej gra pojawiła się z 50-proc. upustem względem ceny regularnej. W związku z tym, że sezonowa obniżka miała taki sam poziom jak dwie październikowe, a cena gry w świątecznej wyprzedaży była taka sama r/r (19,99 USD) nie może dziwić fakt, że październik okazał się lepszy od grudnia. Na podstawie powyższych danych można szacować, że CD Projekt z samego Steama zgarnął w IV kwartale 35 mln zł, a przecież wyprzedaże miały miejsce także na konsolach. Cyfrowa wersja na Xbox One dla posiadaczy konta Live Gold nadal kosztuje jedynie 20 USD.

Wiedźmin 3: Dziki Gon w wersji na Xbox One można kupić już od niecałych 20 USD
Okres świąteczny był także bardzo udany dla PlayWay. Spółka Krzysztofa Kostowskiego w październiku wydała kolejny istotny tytuł – Gold Rush: The Game. Choć produkcja ze studia Code Horizon nie zebrała szczególnie dobrych recenzji wśród użytkowników (tylko 63 proc. pozytywnych), to według serwisu SteamSpy sprzedała się do końca roku w nakładzie 123 tys. egzemplarzy, co trzeba uznać za całkiem przyzwoity wynik. Prawdopodobnie w doskonałej premierze (83 tys. sprzedanych sztuk w październiku) mocno pomogła promocja gry na kanałach Discovery, które licencjonowało produkt. W samym grudniu symulator kopania złota na platformie Steam znalazł 20 tys. nabywców i był to wynik zbliżony do listopadowego, kiedy sezonowa obniżka wyniosła 30 proc., a nie jak obecnie 25 proc. Można policzyć, że do spółki z tytułu sprzedaży gry w IV kwartale wpłynie ponad 5 mln zł. A to przecież tylko jeden z tytułów wydanych przez PlayWay w tym roku.
Tytuł | Sprzedaż w październiku | Sprzedaż w listopadzie | Sprzedaż w grudniu | Razem | Cena SWS* |
Wiedźmin 3 | 426,2 tys. | 180,7 tys. | 135,1 tys. | 742 tys. | 19,99 USD |
Gold Rush: The Game | 83,5 tys. | 20,3 tys. | 19,3 tys. | 123,1 tys. | 15,99 USD |
Car Mechanic Simulator 2018 | 42,4 tys. | 38,3 tys. | 17,7 tys. | 98,3 tys. | 13,39 USD |
This War of Mine | 25,4 tys. | 204,3 tys. | 89,8 tys. | 319,6 tys. | 3,99 USD |
Sniper Ghost Warrior 3 | 24,5 tys. | 4,4 tys. | 9 tys. | 37,9 tys. | 19,99 USD |
Beat Cop | 9,1 tys. | 24,5 tys. | 10,6 tys. | 44,2 tys. | 4,94 USD |
>Observer_ | 7,5 tys. | 12,8 tys. | 5,8 tys. | 26,1 tys. | 20,09 USD |
911 Operator | 2,3 tys. | 7,6 tys. | 20,1 | 29,9 tys. | 8,99 USD |
Realpolitiks | 0,1 tys. | 1,5 tys. | -5 tys. | -3,5 tys. | 9,99 USD |
Get Even | -0,2 tys. | 5,6 tys. | 0,7 tys. | 6,2 tys. | 14,99 USD |
Tower 57 | – | 6,2 tys. | 6,2 tys. | 12,4 tys. | 9,59 USD |
*SWS – Steam Winter Sale. Sprzedaż gier na Steam. Źródło: Opracowanie własne na podstawie Steam Spy
Car Mechanic Simulator 2018 trafił do ponad 317 tys. graczy i jest najlepszym debiutem polskiej gry w 2017 r. W grudniu sprzedało się kolejne 17,7 tys. sztuk gry, co pozwoliło w całym IV kwartale zbliżyć się do 100 tys. sprzedanych egzemplarzy, które powinny przełożyć się na minimum 3 mln zł przychodów rozpoznanych przez PlayWay.
Największy przyrost wolumenu w grudniu zanotowała za to najwcześniej wydana gra, czyli 911 Operator. W ubiegłym miesiącu tytuł trafił do ok. 20 tys. graczy, co oznacza prawie trzykrotnie większy wynik niż listopadzie. W całym IV kwartale symulator dyspozytora linii służb ratunkowych sprzedał się 30 tys. nakładzie. Do takiego wyniku oczywiście przyczyniła się 40-proc. obniżka ceny. Można szacować, że PlayWay tylko z tych trzech tytułów zgarnie w IV kw. ponad 9 mln zł. Trzeba jednak pamiętać, że kwotą tą podzieli się ze studiami, które pisały wspomniane gry.
W końcówce 2017 r. nadal dobrze sprzedawał się wydany przed trzema laty This War of Mine (11 bit studios). W grudniu liczba posiadaczy gry wzrosła o prawie 90 tys., a w całym IV kwartale o 320 tys. Tytuł jest już dość wiekowy, więc upusty sięgają 80 proc. Mimo to z ubiegłorocznej wyprzedaży do kasy spółki kierowanej przez Grzegorza Miechowskiego wpłynie ok. 3 mln zł. Natomiast z pewnością obroty spółki zostaną wsparte przez sprzedaż DLC z serii stories: Father’s Promise i Season Pass, które na rynek trafiły w listopadzie, czyli w trzecią rocznicę premiery gry.

Historia cen This War of Mine według steamdb.info
Za to wydany przez spółkę Tower 57 sprzedaje się jak na razie bardzo słabo. Do tej pory nabywców znalazło dopiero ok. 12 tys. użytkowników. Znacznie lepsze wyniki osiąga pierwsza gra z nogi wydawniczej 11 bit studios – Beat Cop. W grudniu do graczy trafiło 10 tys. sztuk, co daje łączny kwartalny wynik na poziomie 44 tys. kopii. Cena gry nie jest wysoka, ale do spółki może wpłynąć ok. 0,5 mln zł gotówki, którą podzieli się ze studiem Pixel Crow.

Wolumen posiadaczy gry na Steam w funkcji dni od premiery. Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych z serwisu steamspy.com
Sezonu wyprzedaży do udanych raczej nie zaliczy CI Games. Sniper 3 znalazł tylko 9 tys. nowych graczy i zamyka IV kwartał łączną sprzedażą w wysokości 38 tys. sztuk, co przełoży się na 1,8 mln zł wpływów do spółki. Z pewnością nie są to kwoty o jakich myślał producent przy budżecie na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych. Nadal słabo sprzedaje się Get Even i to pomimo całkiem niezłych recenzji. Okazuje się, że zrobić dobry produkt to jedno, a umieć go sprzedać, to drugie.
Szału nie ma także w sprzedaży >observer’a. Bloober Team pokładał duże nadzieje z swoim najnowszym survival horrorze, ale 26 tys. sprzedanych egzemplarzy w kwartale na kolana raczej nie rzuca.