LARQ SA jest spółką inwestycyjną notowaną na głównym parkiecie GPW, zarządzającą podmiotami działającymi w obszarze innowacyjnych mediów, nowych technologii i infrastruktury. Filarami portfela spółki są przede wszystkim: Nextbike Polska, Brand24 i Synergic.
Spółka w ubiegłym tygodniu podzieliła się wynikami za I kwartał 2017 roku. W tym okresie LARQ zanotował 2 mln zł zysku netto. Wartość portfela inwestycji wzrosła o blisko 4 mln zł do ponad 90 mln zł. Poprawa jest przede wszystkim efektem urealnienia wyceny aktywów w oparciu o przeprowadzoną transakcję Pre-IPO Nextbike Polska.
– Jesteśmy inwestorem finansowym, którego intencją jest budowanie samowystarczalnych, silnych spółek z silnymi, utalentowanymi zarządami. W życie naszych spółek portfelowych staramy się angażować w obszarach, gdzie wierzymy, że możemy wnieść wartość dodaną. Ponadto sprawujemy nadzór właścicielski w standardowym zakresie z poziomu rad nadzorczych i WZA. – powiedział Mikołaj Chruszczewski w rozmowie na żywo z użytkownikami StockWatch.pl.

(Fot. Nextbike)
Nextbike Polska to największy w Polsce dostawca i operator miejskich systemów rowerowych. Na chwilę obecną spółka zarządza flotą ok. 13 tys. rowerów. Nextbike w I kwartale 2017 r. zanotował wzrost przychodów do 40,1 mln zł, a EBITDA do 15,5 mln zł. W 2016 roku 80 proc. przychodów Nextbike pochodziło od partnerów publicznych. Wśród przychodów ze źródeł prywatnych dominujący udział miały przychody z reklamy (8 proc.), przychody ze sprzedaży prywatnych stacji rowerowych na rzecz centrów handlowych i biurowców (4 proc.) oraz udostępnianie infrastruktury partnerom strategicznym, typu Benefit Systems (4 proc.). Spółka generuje przychody z opłat od użytkowników (za przekroczenie darmowego czasu jazdy) jedynie w wybranych miastach i przychody te nie przekroczyły w ub.r. 3 proc.
Mikołaj Chruszczewski podczas spotkania on-line powiedział, że Nextbike Polska w najbliższych latach będzie miało spore potrzeby kapitałowe, głównie z racji dalszej rozbudowy infrastruktury rowerowej. Dlatego operator miejskich systemów rowerowych już teraz przygotowuje się do upublicznienia. Środki pozyskane z IPO mają zaspokoić potrzeby kapitałowe i umożliwić dalszy dynamiczny wzrost w średnim terminie.
– Plany co do upublicznienia mamy sprecyzowane w stosunku do Nextbike Polska – upublicznienie na NewConnect planowane jest na 2H 2017. W stosunku do pozostałych spółek portfelowych ostateczne decyzje w tej kwestii jeszcze nie zapadły. LARQ jest inwestorem finansowym – wychodzenie z inwestycji będzie następowało w monecie, kiedy uznamy, że dana spółka portfelowa osiągnęła docelową skalę i dojrzałość, a my możemy zaangażować się w inny projekt, dający atrakcyjniejsze zwroty dla naszych akcjonariuszy. – dodał Chruszczewski.
Brand24 to z kolei właściciel autorskiego narzędzia do monitoringu treści w internecie, sprzedawanego w modelu SaaS (ang. Software as a Service). Spółka posiada dominującą pozycję na polskim rynku w swojej kategorii produktowej. Brand24 komercjalizuje swoje unikalne rozwiązanie na rynku globalnym. W I kwartale firma zanotowała wzrost liczby aktywnych klientów o 37 proc. do 2.069 użytkowników względem stanu z końcówki 2016 r., głównie w oparciu o kontynuowany wzrost globalnej bazy klientów. W I kwartale przychody ze sprzedaży wzrosły do 7,4 mln zł, a strata EBITDA do 0,3 mln zł.
– Na poziomie miesięcznym Brand24 był rentowny na poziomie EBITDA już we wrześniu ub.r. Straty są efektem naszej wspólnej decyzji, że chcemy dalej inwestować w dynamiczny wzrost tej spółki. – dodał Mikołaj Chruszczewski.
Trzecia kluczowa inwestycja LARQ to Synergic, krajowy operator i właściciel niestandardowych nośników reklamy zewnętrznej. Reklamy klientów spółki eksponowane są na prawie wszystkich polskich lotniskach oraz na kluczowych dworcach autobusowych i kolejowych. Spółka jest wyłącznym operatorem przestrzeni reklamowej na rowerach miejskich oraz w przejściach podziemnych największych polskich miast. W I kwartale spółka zanotowała wzrost bazy nośników reklamowych dostępnych do sprzedaży o 69 proc. z 22,1 tys. m2 do 37,3 tys. mkw. w wyniku pozyskania nowej powierzchni reklamowej na rowerach miejskich oraz włączeniu do oferty dwóch nowych linii biznesowych (powierzchni reklamowej przy autostradach oraz w bankomatach). W I kwartale przychody ze sprzedaży wzrosły do 32,4 mln zł, a zysk EBITDA (bez uwzględnienia transakcji wewnątrzgrupowych) do 6,3 mln zł.
– Oprócz Synergic, Nextbike i Brand24 jesteśmy m.in. udziałowcem w projekcie YouLead – rozwiązania z obszaru sales and marketing automation, którą obecnie intensywnie rozwijamy. W spektrum naszych zainteresowań są kolejne spółki technologiczne, a także podmioty z obszaru gospodarki współdzielenia (sharing economy) oraz innowacyjnych mediów. – powiedział przedstawiciel zarządu LARQ SA.