
Spółka portfelowa MCI Capital przejęła brytyjską markę turystyczną Thomas Cook
Decyzja o akwizycji wynika ze strategii grupy eSky. W ostatnich latach firma najbardziej inwestowała w pakiety dynamiczne City Break i Wakacje. Są one alternatywą dla oferty tradycyjnych touroperatorów, a w rozumieniu przepisów prawa zorganizowaną wycieczką, która objęta jest ochroną TFG. Dzięki temu produktowi polska spółka zamierza przeprowadzić transformację firmy z platformy głównie lotniczej w VTO (ang. Virtual Travel Orchestrator). Wesprze się w tym procesie silną marką Thomas Cook. Przejęcie marki otworzy grupie drzwi do innych rynków z regionu Europy Zachodniej.
– Przejęcie brytyjskiego biura podróży przyniesie korzyści klientom z rynków, na których działa obecnie Thomas Cook, jak również wesprze naszą działalność na lokalnych rynkach w naszym regionie. Tu duży nacisk położymy na wymianę wiedzy, doświadczeń oraz produktów, przy czym szczególną uwagę zwrócimy na rozwój w pakietach dynamicznych. W rezultacie każdy klient korzystający z usług obu firm będzie cieszyć się kompleksową ofertą City Break i Wakacje. Nadmienię, że produkt ten pozwala zaplanować podróż do dowolnego miejsca, zgodnie z indywidualnymi preferencjami i bez ograniczeń, które znamy z oferty tradycyjnych touroperatorów – powiedział Habaj, cytowany w komunikacie.
Przejęcie Thomas Cook umacnia pozycję grupy eSky na rynku brytyjskim, z którego udział w przychodach firmy jest największy spośród wszystkich krajów zachodnioeuropejskich odpowiadających za 40 proc. sprzedaży grupy w 2023 r. Firma nie wyklucza wprowadzenia przejętej marki na rynek Polski i do krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przyszłości.
– Akwizycja Thomasa Cooka jest elementem strategii buy&build budującej wartość i wpisuje się w długoterminowy cel eSky: rozwijania segmentu pakietów dynamicznych oraz ekspansji zagranicznej. Poprzez oferowanie elastycznych pakietów City Break i Wakacji chcemy dostarczać Polakom i klientom eSky w całej Europie bardziej elastyczną i konkurencyjną cenowo ofertę niż tradycyjne biura podróży. Przejęcie najstarszej marki turystycznej na świecie umocni pozycję eSky na rynkach zagranicznych, w szczególności na największym rynku turystycznym w Europie, czyli rynku brytyjskim. Dzięki tej akwizycji łączna sprzedaż pakietów turystycznych w eSky ma szansę w przyszłym roku przekroczyć 1 mld zł i utrzymać trzycyfrową dynamikę wzrostu – dodał senior investment partner MCI Capital, większościowego udziałowca eSky, Michał Górecki.
Umowa między Grupą eSky a funduszem Fosun Tourism Group dotyczy przejęcia marki Thomas Cook z wyjątkiem jej działalności w Chinach i Indiach. Kwota transakcji nie została ujawniona. Finalizacja transakcji uzależniona jest od spełnienia warunków brytyjskiego Civil Aviation Authority, stwierdzono w informacji.
Grupa eSky to traveltech z ofertą tworzącą kompleksowy one stop shop w kategorii podróży i wypoczynku. Obecnie eSky oferuje swoje usługi w ponad 50 krajach. W maju 2022 r. fundusz private equity MCI Capital oraz Grupa eSky sfinalizowali proces inwestycyjny opiewający na kwotę 157 mln zł za 55 proc. udziałów w akcjonariacie eSky.
MCI Capital jest jednym z największych technologicznych funduszy inwestycyjnych w Europie Środkowej. Fundusz inwestuje 25-100 mln euro w cyfrowych czempionów: spółki technologiczne, spółki przechodzące transformację cyfrową oraz infrastrukturę IT. Fundusz był zaangażowany m.in. w Mall.cz (e-commerce, Czechy), WP.pl (media cyfrowe, Polska), Invia (e-travel, CEE), Dotpay/eCard (fintech, Polska), iZettle (fintech, global) oraz ATM SA (centra danych, Europa).