
Michał Seńczuk, CEO Studenac
– Z dużą satysfakcją informuję o zamiarze przeprowadzenia pierwszej publicznej oferty akcji spółki Studenac i ich wprowadzenia do obrotu na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu. Jestem przekonany, że nasz sprawdzony model biznesowy, potwierdzony mocnymi wynikami finansowymi, znaczącym wzrostem przychodów oraz osiągnięciami naszej sieci w ostatnich latach, przyciągną zainteresowanie inwestorów. Wierzę, że kontynuacja wieloletnich działań sprawi, że Studenac stanie się jednym z wiodących graczy w formacie proximity w regionie. Od przejęcia przez Enterprise Investors w 2018 roku, Studenac ponad trzykrotnie zwiększył liczbę sklepów, do ponad 1400 placówek na koniec września 2024 roku. Z odnoszącej sukcesy sieci regionalnej w Dalmacji, rozwinęliśmy naszą działalność w całej Chorwacji, stając się siecią z największą liczbą sklepów spożywczych w kraju. W tym roku zrobiliśmy także pierwszy krok w ramach naszej międzynarodowej ekspansji, wchodząc na rynek w sąsiedniej Słowenii. Kluczową siłą napędową tego wzrostu było skupienie się na formacie sklepów, który pozwala nam być blisko naszych klientów i umożliwia im robienie codziennych zakupów szybko i wygodnie – mówi Michał Seńczuk, prezes zarządu Studenac Group.
Zgodnie z założeniami, oferta będzie obejmować emisję nowych akcji oraz sprzedaż istniejących papierów przez niektórych z obecnych akcjonariuszy, w tym przez Polish Enterprise Fund VIII, fundusz zarządzany przez Enterprise Investors, który posiada obecnie około 90,08 proc. akcji spółki, a także przez Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz Vladimira Bosiljevaca (łącznie „mniejszościowi akcjonariusze sprzedający”), którzy posiadają łącznie około 9,16 proc. akcji. Ponadto, około 0,76 proc. akcji Studenac Group jest w posiadaniu kilku innych akcjonariuszy, w tym członków zarządu, którzy nie będą sprzedawać akcji w ofercie („mniejszościowi akcjonariusze niesprzedający”).
– Członkowie zarządu zobowiążą się, że nie będą oferować ani sprzedawać akcji spółki (lock-up), z zastrzeżeniem standardowych wyłączeń, przez okres 540 dni od daty pierwszego notowania akcji spółki. PEF VIII zobowiąże się do niepodejmowania takich czynności przez okres 180 dni, a spółka, mniejszościowi akcjonariusze sprzedający i mniejszościowi akcjonariusze niesprzedający przez okres 360 dni – podano w informacji prasowej.
Studenac Group chce pozyskać ok. 80 mln euro
Z emisji nowych akcji w związku z ofertą spółka zamierza pozyskać wpływy brutto w wysokości około 80 mln euro, które zostaną przeznaczone na finansowanie dalszego rozwoju działalności, w tym na przejęcia oraz organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej mierzonej wskaźnikiem Skorygowany Dług Netto/EBITDA.
– Wierzymy, że IPO i następnie notowanie akcji Spółki na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu ułatwią nam dalszy rozwój poprzez wzmocnienie profilu, rozpoznawalności marki i wiarygodności spółki. Zamierzamy kontynuować nasz rozwój zarówno organicznie, poprzez otwarcia nowych sklepów, jak i przejmując innych graczy w Chorwacji i Słowenii. Naszym celem jest rozbudowanie naszej sieci do 3400 sklepów do końca 2028 roku. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie tego dynamicznego rozwoju i wzmocnienie profilu finansowego spółki. Celem zarządu jest zwiększenie przychodów ze Studenac Group sprzedaży grupy o około 30 proc. (w ujęciu pro forma) w 2024 roku w porównaniu z 2023 rokiem, przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30 proc. w średnim terminie – dodał prezes zarządu Studenac Group.
Oferta będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji. Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do około 10 proc. akcji oferowanych w ramach oferty.
– Warunki oferty zostaną przedstawione w prospekcie, który wraz z jego podsumowaniem przetłumaczonym na język polski i chorwacki zostanie opublikowany zgodnie z odpowiednimi przepisami po zatwierdzeniu przez luksemburską Komisję Nadzoru nad Sektorem Finansowym i paszportowaniu Prospektu do Polski i Chorwacji – informuje spółka.
Erste Group Bank AG będzie działał jako menedżer stabilizujący i będzie uprawniony do nabycia akcji na GPW lub ZSE w łącznej liczbie nieprzekraczającej 10 proc. ostatecznej liczby akcji oferowanych w ofercie w celu ustabilizowania ceny akcji.
Studenac, czyli największa sieć sklepów w Chorwacji
Obecnie Studenac ma ponad 1300 sklepów pod jedną marką i zatrudnia ponad 6000 osób. To najszybciej rosnąca pod względem przychodów w ostatnich pięciu latach i największa pod względem liczby placówek sieć sklepów spożywczych w Chorwacji. Celem spółki do 2028 roku jest rozbudowa sieci do 3400 sklepów.
W 2023 roku przychody wyniosły 668,1 mln euro. Średnioroczny wzrost (CAGR) przychodów w okresie 2021-2023 sięgnął 47 proc. Skorygowana EBITDA wzrosła z 31,3 mln euro do 65,9 mln euro (CAGR na poziomie 45,1 proc.). W 2018 r. w spółkę zainwestował fundusz Enterprise Investors.
– W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku Studenac osiągnął skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7 proc. r/r, przy wzroście LFL o 13,1 proc. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (+22,3 proc. r/r). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za pierwsze osiem miesięcy 2024 roku wyniosły odpowiednio 608,8 mln euro i 72,1 mln euro – informuje spółka.

Źródło: Spółka.