W 2016 roku LARQ zakończyła etap przekształcania i stała się jednostką inwestycyjną, która począwszy od sprawozdania rocznego za rok 2016 zgodnie z wymogami MSSF wycenia wszystkie swoje inwestycje w akcje i udziały spółek portfelowych według wartości godziwej przez wynik finansowy. W 1Q 2017 roku wartość portfela inwestycji spółki wzrosła o blisko 4 mln zł i wyniosła ponad 90 mln zł. Wzrost jest przede wszystkim efektem urealnienia wyceny aktywów w oparciu o przeprowadzoną transakcję Pre-IPO Nextbike Polska. W pierwszym kwartale 2016 wzrost wyceny portfela przekroczył 12 mln zł za sprawą m.in. urealnienia wyceny Brand24 po pozyskaniu finansowania z funduszu Inovo i skokowej poprawy wyników spółek portfelowych w tym okresie. W efekcie zysk netto LARQ po pierwszych trzech miesiącach roku wyniósł 2 mln zł wobec 9,1 mln zł przed rokiem (dane przekształcone dla potrzeb porównywalności).
– Podsumowując zakończony kwartał warto odnieść się do wyników i osiągnięć głównych spółek portfelowych LARQ w tym okresie. Nextbike w marcu br. roku z sukcesem uruchomił nowy system rowerów miejskich w Warszawie – jeden z największych systemów rowerowych w Europie. Ponadto w pierwszym kwartale ruszyły systemy w Gliwicach, Radomiu oraz Białymstoku, a spółka wygrała przetargi w Sosnowcu i Michałowicach oraz pozyskała nowego reklamowego partnera strategicznego: bank Citi Handlowy. Wyjaśniając dodatkowo – w wynikach pierwszego kwartału 2016 roku Nextbike uwzględnione było 5,6 mln zł przychodów i marża z tytułu dostawy i uruchomienia drugiego etapu Lubelskiego Roweru Miejskiego, stąd dysproporcja pomiędzy rezultatami ubiegłorocznymi a wynikami pierwszego kwartału br. Brand24 zwiększył liczbę aktywnych klientów o 50% w ujęciu rok do roku, do 1 668 użytkowników – warto odnotować, że liczba użytkowników globalnej wersji narzędzia zwiększyła się o 150%. Z kolei Synergic poszerzył ofertę o dwie nowe linie biznesowe – nośniki i przy autostradach i w bankomatach, dzięki czemu może proponować klientom jeszcze szerszą, niż dotychczas, gamę niestandardowych nośników reklamowych. Solidne wyniki i dobre perspektywy kolejnych kwartałów pozawalają nam oczekiwać kontynuacji rozwoju naszych głównych spółek portfelowych i podtrzymać opublikowaną w kwietniu br. prognozę ich wyników finansowych na ten rok- mówi Mikołaj Chruszczewski, Członek Zarządu LARQ SA.
W kwietniu zarząd LARQ przedstawił następującą prognozę wyników poszczególnych spółek portfelowych na rok 2017:
Brand 24 – właściciel autorskiego narzędzia do monitoringu treści w internecie, sprzedawanego globalnie w modelu SaaS (ang. Software as a Service)
– wzrost liczby aktywnych klientów o 37% do 2 069 użytkowników z 1 507 na koniec 2016 roku głównie w oparciu o kontynuowany wzrost globalnej bazy klientów
– przychody ze sprzedaży: 7,4 mln zł, wzrost o 47% z 5,0 mln zł w 2016 roku
– strata EBITDA: 0,3 mln zł, wobec straty 0,2 mln zł w 2016 roku
Synergic – wiodący krajowy operator i właściciel niestandardowych nośników reklamy zewnętrznej
– wzrost bazy nośników reklamowych dostępnych do sprzedaży o 69% z 22,1 tys. m2 do 37,3 tys. mkw. w wyniku pozyskania nowej powierzchni reklamowej na rowerach miejskich oraz włączeniu do oferty dwóch nowych linii biznesowych (powierzchni reklamowej przy autostradach oraz w bankomatach)
– przychody ze sprzedaży: 32,4 mln zł, wzrost o 19% z 27,2 mln zł w 2016 roku
– zysk EBITDA: (bez uwzględnienia transakcji wewnątrzgrupowych) 6,3 mln zł, wzrost o 21% z 5,2 mln zł w 2016 roku
Nextbike Polska – największy w Polsce dostawca i operator miejskich systemów rowerowych
– wzrost liczby obsługiwanych rowerów o 66% do 13,0 tys. szt. z 7,8 tys. szt. na koniec 2016 roku głównie w oparciu o już wygrane przetargi (wg informacji na dzień publikacji RB, czyli 28 kwietnia 2017) na dostawę i obsługę miejskich systemów rowerowych w 2017 roku
– przychody ze sprzedaży: 40,1 mln zł, wzrost o 16% z 34,6 mln zł w 2016 roku
– wynik EBITDA: 15,5 mln zł, wzrost o 21% z 12,8 mln zł w 2016 roku
W maju Nextbike Polska podjął formalne kroki zbliżające spółkę do debiutu na rynku alternatywnym NewConnect. WZA spółki 15 maja 2017 roku podjęło m.in. uchwałę dot. podwyższenia kapitału zakładowego oraz wprowadzenia akcji serii B oraz C do alternatywnego systemu obrotu NewConnect. Podwyższenie kapitału zakładowego ma nastąpić przez emisję nie mniej niż 1 i nie więcej niż 51.000 akcji na okaziciela serii C z wyłączeniem prawa poboru. Na chwilę obecną (przed planowaną emisją) kapitał zakładowy Nextbike Polska obejmuje 1.020.000 akcji. Objęcie akcji serii C nastąpi w drodze subskrypcji prywatnej przeprowadzonej w sposób niestanowiący oferty publicznej. Debiut spółki na NewConnect planowany jest w drugim półroczu 2017.
Informacja prasowa, 16 maja 2017 r.