6 znanych spółek z żółtą kartką za wyniki kwartalne

Omawiane walory: , , , , ,

Emocje, natłok informacji i brak czasu nie sprzyjają spokojnej analizie wyników, szczególnie gdy przez rynek przetacza się lawina raportów. Efektem bywają nerwowe reakcje rynku. StockWatch.pl sprawdził, czy w wypadku sześciu znanych spółek czwartkowa przecena jest wstępem do głębszej korekty, czy też okazją do tanich zakupów.

Sezon wyników wkracza w decydującą fazę. Do poniedziałku na rynek trafi w sumie 685 sprawozdań finansowych. W czwartek na rozgrzewkę inwestorzy otrzymali kilkadziesiąt raportów, z czego tylko garść powitano owacjami. Liderem wzrostów okazał się Asbis, działający na kapryśnym i wymagającym rynku dystrybutorów elektroniki użytkowej, który nie tylko zamienił ubiegłoroczną stratę w zysk, ale też przebił konsensus rynkowy.

Niestety, pozytywne historie takie jak Asbis na razie należą do wyjątków. Listę najnowszych wynikowych wpadek otwiera ABC Data, której akcje potaniały o 7,5 proc. Akcjonariusze nerwowo zareagowali na 23-proc. spadek przychodów r/r do 1,036 mld zł i 43-proc. tąpnięcie zysku netto do 7,3 mln zł (konsensus PAP +8,9 mln zł). Rezultat byłby jeszcze gorszy, gdyby nie wsparcie w postaci one-offa na kwotę 6,4 mln zł. Mocny spadek przychodów jest pokłosiem wprowadzonego od lipca 2015 roku odwróconego VAT na elektronikę. Eksperci ostrzegali wówczas, że nowe regulacje odbiją się na wynikach największych dystrybutorów sprzętu IT w Polsce. W ubiegłym roku ABC Data nie zanotowała żadnego słabszego kwartału. Ostatnia wynikowa wpadka miała miejsce w III kwartale 2014 roku – zysk wyniósł wówczas niecałe 2 mln zł.

Dodatkowym czynnikiem ryzyka ciążącym nad ABC Data są roszczenia organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, która domaga się 19,2 mln zł opłat reprograficznych. Zdaniem władz ABC Data, metodologia kalkulacji opłat przyjęta w pozwie zawiera błędy, a oparte na niej roszczenia są bezpodstawne. Nie znamy stanowiska OZZ’u – jego nazwa nie jest wymieniona w komunikacie spółki. Nadzieją na poprawę wyników w przyszłości jest efekt uruchomionego w kwietniu programu 500 plus oraz planowane na maj otwarcie nowego centrum dystrybucyjnego na Węgrzech, które będzie zaopatrywać tamtejszy rynek i kraje bałkańskie.

– Bardzo słabe wyniki wsparte one-offem na 6,4 mln zł. Bez one-offa zysk netto wyniósłby 2 mln zł, zdecydowanie poniżej naszych oczekiwań. One-off wykazany w pozostałej działalności operacyjnej. Wniesienie aktywów (domena internetowa, znak towarowy) do spółki BiznesLink w zamian za 20 proc. udziałów. Transakcja została wyceniona do wartości godziwej. Przedsięwzięcie jest realizowane wspólnie z MCI. Sprzedaż stabilnie w Polsce, bardzo duże spadki za granicą, także na rynkach bezpośrednich. – komentują eksperci z Trigon DM.

Struktura sprzedaży poszczególnych grup produktów w 2016 r. Począwszy od 2015 roku ABC Data rozpoczęła systematyczne rozszerzanie swojego asortymentu, poprzez włączanie do niego nowych kategorii produktowych. W ostatnich miesiącach do portfolio produktowego ABC Data włączone zostały nowe kategorie, takie jak produkty smart, artykuły papiernicze i biurowe, zabawki oraz narzędzia i elektronarzędzia. (Źródło: Sprawozdanie finansowe ABC Data)

Struktura sprzedaży poszczególnych grup produktów w 2016 r. Począwszy od 2015 roku ABC Data rozpoczęła systematyczne rozszerzanie swojego asortymentu, poprzez włączanie do niego nowych kategorii produktowych. W ostatnich miesiącach do portfolio produktowego ABC Data włączone zostały nowe kategorie, takie jak produkty smart, artykuły papiernicze i biurowe, zabawki oraz narzędzia i elektronarzędzia. (Źródło: Sprawozdanie finansowe ABC Data)

Po prezentacji wyników ponad 6,5-proc. przeceny doświadczyły akcje Krakchemii. W I kwartale spółka zanotowała blisko 12-proc. spadek przychodów do 121 mln zł i zysku operacyjnego – z ponad 2 mln zł do 0,3 mln zł. W Krakchemii 86 proc. przychodów ze sprzedaży towarów stanowi dystrybucja granulatów tworzyw sztucznych, których ceny w I kwartale znacząco spadły. Na wynikach odbiły się wahania cen ropy naftowej, czyli podstawowego surowca do produkcji granulatów. Spółka w raporcie kwartalnym zapewniła, że sytuacja na rynku powoli ulega stabilizacji.

– Na wynik finansowy spółki w II kwartale 2016 roku, w znacznej mierze wpłyną tendencje zmian cen na rynku granulatów tworzyw sztucznych i ich podaż. I kwartał 2016 roku charakteryzował się tendencjami spadkowymi cen granulatów tworzyw sztucznych na rynku polskim. Tendencje spadkowe negatywnie wpływają na sytuację dystrybutorów i wymuszają minimalizację zapasów wraz z oczekiwaniem na zmianę trendu czy też stabilizację. Początek drugiego kwartału 2016 roku charakteryzował się odwróceniem tendencji spadkowych cen, co sprzyja z kolei firmom dystrybucyjnym. Obecnie obserwuje się stabilizacje cen na wyższym poziomie. Tendencje cenowe zapoczątkowane w II kwartale powinny mieć korzystny wpływ na sprzedaż i kształtowanie wyniku finansowego spółki w najbliższym okresie, tj. do momentu ich ponownego odwrócenia. – czytamy w sprawozdaniu spółki.

Przychody ze sprzedaży w latach 2013-2015 (dane w tys. zł) Źródło: Sprawozdanie finansowe WDX.

Przychody ze sprzedaży w latach 2013-2015 (dane w tys. zł) Źródło: Sprawozdanie finansowe WDX.

Jeszcze mocniej potaniały akcje WDX. W czwartek kapitalizacja spółki spadła o ponad 8 proc. Dawny Wandalex stał się zakładnikiem wysokiej bazy z I kwartału 2015 r. W minionym okresie dostawca zintegrowanych rozwiązań z zakresu wyposażenia magazynów doznał 17-proc. spadku przychodów. Zysk netto skurczył się z 2,75 mln zł do 1,2 mln zł. Spółka tłumaczy to kumulacją realizacji zamówień w I kwartale ubiegłego roku.

Kapryśny kwartał ma za sobą branża modowa. W środę rewelacyjnymi wynikami pochwaliło się Monnari, a w czwartek słabe rezultaty zaserwowali LPP, CCC i Redan. Największy zawód sprawiła grupa LPP, której akcje w ciągu jednej sesji potaniały o 6,65 proc. Potentat rynku odzieżowego zanotował w I kwartale 65,6 mln zł straty netto. Konsensus przewidywał jedynie 35,9 mln zł na minusie. Tegorocznym wynikom LPP zaszkodził wzrost kursu USD/PLN, który podbił koszty zakupu towarów nabywanych głównie w Azji. Dodatkowo ciążyły zapłacone odsetki od kredytów. W minionym kwartale przychody ze sprzedaży w sklepach porównywalnych grupy wzrosły o 4,2 proc., z pominięciem zmian kursów walut lokalnych. LPP liczy, że w tym roku sprzedaż like-for-like w Polsce będzie dodatnia, a wzrost będzie jednocyfrowy. Obecnie sprzedaż LFL w dół ciągnie Reserved.

W wypadku CCC rynek również oczekiwał mniejszych strat. Ostatecznie strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła w pierwszym kwartale 2016 roku 19,5 mln zł, wobec 6,4 mln zł zysku rok wcześniej. Analitycy prognozowali 6,9 mln zł na minusie. Spółka tłumaczy słabsze rezultaty niesprzyjającymi warunkami pogodowymi w marcu, które opóźniły start sprzedaży kolekcji wiosennej. CCC jest też wrażliwe na kurs USD/PLN. Przy kursie poniżej 4 zł marża brutto CCC spadnie o 1 p.p. w 2016 r.

– Czujemy komfort z dolarem na poziomie do 4 zł, jeśli taki kurs by się utrzymał, to wtedy cel spadku marży o jeden punkt procentowy zostanie zrealizowany. – powiedział na konferencji Piotr Nowjalis, wiceprezes CCC.

Kolejną spółką z branży, która zakończyła kwartał na minusie jest Redan. Strata operacyjna wyniosła 6,7 mln zł, wobec 3,1 mln zł straty rok wcześniej. Na konferencji prasowej zarząd dał do zrozumienia, że liczny na poprawę wyników w obu segmentach działalności w 2016 r. Poinformowano też, że w związku z wezwaniem na akcje Redanu rozważana jest możliwość przesunięcia planowanego IPO spółki zależnej TXM na jesień. Dwa dni temu główni akcjonariusze Redanu wezwali na pakiet 14,26 mln akcji po 2,07 zł za sztukę. Celem jest osiągnięcie 90-proc. udziału w kapitale zakładowym. Główni akcjonariusze nie kryją, że docelowo chcieliby wycofać Redan z giełdy.

– Informację o wynikach odbieramy negatywnie. Niewielki wzrost sprzedaży przy spadku marży handlowej (-0,7 p.p. r/r) i wyższych kosztach funkcjonowania (+14,5 proc. r/r) przyczynił się do pogłębienia strat na poziomie operacyjnym do -6,7 mln zł vs. -3,1 mln zł rok wcześniej. Analogiczną sytuację w 1Q’16 można było zaobserwować w obu segmentach działalności. Na poziomie EBIT dyskontowy TXM wygenerował -1,8 mln zł, a część modowa -4,7 mln zł. Z tą różnicą, iż wyższe koszty funkcjonowania spowodowane rozwojem sieci są uzasadnione w części dyskontowej, natomiast w części modowej o pogłębieniu strat zadecydował głównie spadek marży handlowej (-3,3 p.p. r/r) do 38,3 proc. – komentuje Marcin Stebakow z DM BPS.

>> W serwisie z dnia na dzień przybywa szczegółowych omówień raportów za I kwartał>> Aktualną listę analiz przygotowanych przez analityków StockWatch.pl znajdziesz tutaj

wykres

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

TE ARTYKUŁY NA TEMAT abcdata, ccc, krakchemia, lpp, redan, wdx, RÓWNIEŻ MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Capital PR