
Analiza sprawozdania finansowego Mercator Medical: Test negatywny (Fot. spółka)
W II kwartale przychody ze sprzedaży towarów wyniosły spadły r/r o 33 proc. do 34,3 mln zł. To także wynik o blisko 1/5 niższy niż kwartał wcześniej, a także o około połowę skromniejszy niż jeszcze przed wybuchem pandemii. Nieco lepiej wygląda sytuacja z produktami, gdzie spadek wyniósł 11 proc. r/r, ale odnotowano wzrost o 24 proc. w relacji do poprzedniego kwartału. Dla produktów przychody wciąż są większe niż przed pandemią.
– Na taki obraz wpływa sytuacja rynkowa. Zgodnie z informacją przekazaną przez spółkę na rynku panuje nadpodaż, gdyż rządowe agencje uwalniają zapasy zgromadzone pod koronawirusa. W związku z powyższym spadają rynkowe ceny. Ten spadek nie jest jednak jednorodny – względem poprzedniego kwartału cena rękawic w dystrybucji wzrosła o 3 proc., natomiast rękawice w produkcji obniżyły cenę o 14 proc. Być może jesteśmy blisko rynkowego dołka, ale na szybki wzrost cen raczej nie ma co liczyć, gdyż część rynkowych zdolności produkcyjnych jest wyłączona. To samo dotyczy także spółki, która nie korzysta z najstarszych linii. W przypadku pojawienia się dodatkowego popytu najprawdopodobniej producenci będą przywracać te moce do pracy – argumentuje Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl

Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl
Z drugiej strony raportowana sprzedaż to także efekt plasowanych wolumenów. Przeliczając przychody z produkcji i sprzedaży towarów na wolumen po średniej cenie widać, że dla produktów wzrósł on 34 proc. r/r i 44 proc. kw/kw. Za to wolumen sprzedaży towarów był niższy o 13 proc. r/r i 21 proc. kw/kw.
– Niestety uzyskiwane ceny sprzedaży nie pozwalają na osiągnięcie pozytywnych wyników. W przypadku towarów mamy wciąż wolną rotację co rzutuje na marżę (spółka pomiędzy zakupem a dostawą do klienta jest wrażliwa na zmianę ceny), natomiast w produkcji choć ceny głównego surowca (kauczuk syntetyczny NBR) spadły o 22 proc. r/r. to spadki cen produktów miały wyższą dynamikę. W efekcie zysk brutto na sprzedaży okazał się stratą na poziomie 6,6 mln zł – czytamy w analizie przygotowanej przez Pawła Bieńka.
Z dalszej części analizy dowiesz się:
- jak uzyskiwane ceny na rynku sprzedaży przekładają się na wyniki
- jak zachowywały się koszty sprzedaży w trudnym inflacyjnym otoczeniu
- jaki wpływ miały odpisy aktualizacyjne na zapasach
- jak zmienił się cykl rotacji towarów
- jak prezentują się przepływy finansowe
- dlaczego rynek tak surowo wycenia biznes Mercatora
Pełna treść analizy dostępna jest w Strefie Premium StockWatch.pl >> Test negatywny – omówienie sprawozdania finansowego Mercator Medical po II kw. 2023 r.