
Fot. Mercator Medical
Mercator Medical długo szukał pomysłu na wykorzystanie olbrzymich zysków z okresu pandemii. Rok temu prezes Wiesław Żyznowski w liście do akcjonariuszy sygnalizował takie opcje jak fundusz VC, wyspecjalizowany w wyszukiwaniu małych spółek, które rokują znaczący dochód w medycynie i technologiach pokrewnych, inwestowanie w akcje światowych blue chipów czy projekty nieruchomościowe. Dziś spółka ogłosiła, że wchodzi w deweloperkę. Na rozwój nowego segmentu Mercator zamierza w pierwszym etapie, tj. w perspektywie 12 miesięcy, przeznaczyć ok. 150 mln zł. Decyzja o ewentualnym zwiększeniu tej kwoty nastąpi po dokonaniu oceny efektów działalności Mercator Estates.
– Zarząd emitenta jest przekonany, że rozszerzenie zakresu działalności grupy służyć będzie maksymalizacji wartości emitenta dla akcjonariuszy w wyniku realizacji projektów, których celem jest osiągnięcie odpowiednio wysokiego poziom marży i zwrotu na inwestycji. Zarząd Emitenta jest też przekonany, że pozwoli to na bardziej efektywne i zdywersyfikowane lokowanie wolnych środków finansowych, pozostających w dyspozycji Grupy. Emitent zakłada, że działalność spółki Mercator Estates polegać będzie przede wszystkim na inwestowaniu w szeroko rozumiane projekty o charakterze nieruchomościowym, w tym mieszkaniowym i komercyjnym – informuje spółka.
Na koniec marca br. Grupa Mercator Medical wykazała blisko 392 mln zł gotówki i innych aktywów finansowych. Jak dodaje spółka, zakładana formuła inwestowania to obejmowanie udziałów w spółkach celowych lub udzielanie takim spółkom finansowania dłużnego. Mercator Medical zakłada również, że projekty mogą być realizowane we własnym zakresie lub we współpracy z zewnętrznymi partnerami, odpowiadającymi w szczególności za zarządzanie tymi projektami.
Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 542,5 mln zł w 2022 r.