Jeszcze w tym roku do giełdowego panteonu może dołączyć TXM, właściciel jednej z największych w Polsce sieci odzieżowych sklepów dyskontowych. Oferta zapowiada się ciekawie, ponieważ TXM znacząco różni się od dotychczas notowanych spółek z branży handlu detalicznego, gdzie dominują znane, najczęściej luksusowe, marki operujące na wysokich marżach.
Historia spółki zaczęła się w 1989 r. w Krakowie. Początkowo firma funkcjonowała pod nazwą Adesso i zajmowała się sprzedażą hurtową importowanych artykułów tekstylnych oraz piśmienniczych, a następnie artykułów pończoszniczych. W 2000 r. rozpoczął się proces budowy sieci samoobsługowych sklepów dyskontowych TXM textilmarket, w których od 2002 roku spółka prowadzi wyłącznie sprzedaż detaliczną. W międzyczasie Adesso stało się częścią grupy Redan. W ciągu zaledwie pięciu lat spółka otworzyła 100 sklepów TXM textilmarket. W lutym 2015 r. nazwę Adesso zamieniono na TXM. Obecnie spółka dysponuje siecią 385 sklepów dyskontowych zlokalizowanych na terenie całego kraju oraz za granicą. Prowadzi także sprzedaż internetową przez e-sklep www.txm24.pl., która oferuje przede wszystkim odzież użytkową oraz obuwie. W ofercie znajdują się również produkty wyposażenia domu, drobne dodatki i akcesoria.
W Polsce TXM jest drugą pod względem liczby placówek siecią dyskontową. Liderem sektora jest Pepco z 690 sklepami w Polsce i 1 tys. w całej Europie. Trzecią pozycję zajmuje niemiecki KiK, który celuje w 150 punktów sprzedaży do końca tego roku. TXM działa także w Czechach, na Słowacji, a od niedawna także w Rumunii. Powierzchnie handlowe w zależności od lokalizacji wynoszą od 160-420 m2.
Parametry oferty TXM
Właściciel sieci sklepów dyskontowych w ramach publicznej emisji oferuje 4 mln akcji serii E. Nowe walory będą stanowić łącznie 12 proc. podwyższonego kapitału zakładowego spółki i uprawniać ich właścicieli do wykonywania łącznie 8,8 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu. Warto też dodać, że w ramach IPO dotychczasowi akcjonariusze nie sprzedają swoich akcji. Cena maksymalna, po której są przyjmowane zapisy na TXM to 6,20 zł/walor.
5 grudnia | Otwarcie oferty publicznej (publikacja prospektu) |
7-12 grudnia | Przyjmowanie zapisów na akcje oferowane w transzy inwestorów indywidualnych |
9-13 grudnia | Proces budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych |
14 grudnia | Podanie do publicznej wiadomości ceny akcji oraz ostatecznej liczby akcji oferowanych oraz ostatecznej liczby akcji oferowanych w poszczególnych transzach |
14-19 grudnia | Przyjmowanie zapisów i wpłat na akcje oferowane w transzy inwestorów instytucjonalnych |
Ok. 19 grudnia | Planowana data przydziału akcji oraz zwrotu nadpłat |
29 grudnia lub w zbliżony termin | Pierwszy dzień notowania PDA na rynku regulowanym GPW |
Oferta dzieli się na dwie transze:
- Instytucjonalną – 3,6 mln akcji (90 proc.)
- Detaliczną (adresowaną do inwestorów indywidualnych) – 0,4 mln akcji
Rolę oferującego, koordynatora oferty i prowadzącego księgę popytu pełni mBank. Zapisy można składać do 12 grudnia br. w punktach usług maklerskich mBanku SA oraz punktach obsługi klienta Domu Maklerskiego BOŚ SA.
Aktualnie wiodącym akcjonariuszem TXM jest giełdowy Redan, posiadający 64,1 proc. kapitału. Kolejne 25,1 proc. akcji posiada firma inwestycyjna 21 Concordia 1 s.à r.l., a w rękach pozostałych akcjonariuszy jest 10,8 proc. kapitału TXM.
Cele emisyjne TXM
TXM chce zebrać z rynku około 24,8 mln zł brutto. Pozyskane z IPO środki mają trafić na rozwój sprzedaży TXM textilmarket.
– Naszym celem jest zdobycie jednej z wiodących pozycji w sektorze odzieżowych sklepów dyskontowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego wszystkie pozyskane środki zamierzamy wykorzystać na zwiększenie skali działania. Pieniądze przeznaczymy na rozwój sieci sklepów stacjonarnych w kraju, ekspansję zagraniczną, dynamiczny rozwój kanału e-commerce. We wszystkich tych kanałach dystrybucji widzimy duży potencjał wzrostu. Środki potrzebne będą nam również na dostosowanie zaplecza logistycznego do rozwoju sieci sprzedaży. – powiedział w wywiadzie dla StockWatch.pl Lech Przemieniecki, prezes zarządu TXM.
Analiza sytuacji fundamentalnej TXM
TXM jest na ścieżce dynamicznego rozwoju, co znajduje odzwierciedlenie w bieżących wynikach. Po trzech kwartałach 2016 roku spółka ma 4,7 mln zł zysku netto, 10,4 mln zł EBITDA, 7 mln zł zysku na sprzedaży i prawie 260 mln zł przychodów. W 2015 roku zysk netto wynosił 16,1 mln zł, EBIT 21 mln zł, EBITDA 25,2 mln zł, a przychody 314,8 mln zł. Mocnym punktem spółki jest model biznesowy skupiony na wysokiej efektywności.
– Nowe lokalizacje potrzebują trochę czasu na dojście do pełnej efektywności, a zatem mocny wzrost powierzchni handlowej musi determinować niższą sprzedaż z metra. Żeby wyeliminować zjawisko uruchomienia nowych sklepów spółki odzieżowe pokazują najczęściej dane LFL, czyli ze sklepów, które funkcjonowały zarówno w okresie obecnym jak i porównawczym. (…) Niewątpliwym plusem jest fakt, że spółka działa na coraz wyższej marży handlowej. W roku 2013 marża wyniosła 39,6 proc., w 2015 41 proc., natomiast w ciągu ostatnich czterech kwartałów 41,8 proc. Do wzrostu rentowności przyczynia się sprzedaż na rynkach zagranicznych, prawdopodobnie także dzięki osłabieniu złotówki. – komentuje Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl.
Prognoza zarządu zakłada, że w 2016 r. TXM osiągnie 381,4 mln zł przychodów, 22,3 mln zł zysku na działalności operacyjnej powiększonego o amortyzację (EBITDA), 17,1 mln zł zysku na działalności operacyjnej (EBIT) oraz 13,1 mln zł zysku netto.

Źródło: Prospekt emisyjny TXM
Mocne i słabe strony TXM
Plusy/Szanse:
- Spółka wyróżnia się modelem biznesowym
- TXM jest drugą pod względem liczby placówek siecią dyskontową w Polsce
- Według prognoz PMR, w kolejnych latach rynek dyskontowy będzie się rozwijał w dwucyfrowym tempie
- Spółka zapowiada szybki rozówj sieci
- Relatywnie wysoki ROIC (zwrot z zangażowanego kapitału)
- Krótki cykl konwersji gotówki
- Niska wrażliwość na zmianę kursu walutowego
- Emisja obejmuje tylko nowe akcje, a środki z ich sprzedaży mają sfinansować dynamiczny rozwój sieci sklepów
- Posiadanie sklepu internetowego
- Rozwój sieci jest realizowany przy niskich nakładach inwestycyjnych
- Szybki wzrost bazy przychodowej
- Spółka nie powinna w znaczący sposób odczuć wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę (już teraz zdecydowana większość placówek nie tego dnia nie pracuje)
- Zamiar dalszej ekspansji na rynkach zagranicznych, które cechuje większa rentowność
Minusy/Ryzyka:
- Relatywnie niska w porównaniu do sektora odzieżowego marża brutto na sprzedaży
- Powiązanie kapitałowe z giełdowym Redanem tworzy ryzyko wykorzystywania pozycji dominującej akcjonariusza
- Dynamiczny wzrost działalności póki co negatywnie przekłada się na wyniki finansowe (m.in. spadek sprzedaży z mkw.)
- Wzrost kosztów operacyjnych w przełożeniu na mkw. powierzchni sprzedaży
- Rozwój kanału e-commerce ma niższą marżę brutto na sprzedaży
- Skromna pula adresowana do inwestorów indywidualnych – ryzyko wysokiej redukcji zapisów i niskiej płynności po debiucie
- Ryzyko wypowiedzenia umów najmu dla magazynu centralnego i sklepów z relatywnie krótkim okresem wypowiedzenia
- Wrażliwość wyników na poziom płacy minimalnej
- Ryzyko związane z wprowadzeniem podatku od sprzedaży detalicznej
Strategia rozwoju TXM
Nadrzędnym celem strategicznym grupy jest umocnienie pozycji rynkowej oraz wzrost wyników finansowych. Grupa TXM planuje rozbudowę istniejącej sieci sprzedaży oraz optymalizację procesów wewnętrznych. W okresie 2016-2018 spółka planuje rozszerzyć posiadaną sieć sprzedaży krajowej do poziomu ok. 382 sklepów o łącznej powierzchni sprzedaży 98,4 tys. m2 w Polsce i 94 za granicą o łącznej powierzchni handlowej 33 tys. m2. Z kolei w ramach rozwoju kanału e-commerce w planie jest uruchomienie sprzedaży on-line we wszystkich krajach, w których będą sklepy stacjonarne.
Polityka dywidendowa TXM
Strategia spółki zakłada wypłatę corocznej dywidendy w kwocie nie mniejszej niż 35 proc. wypracowanego zysku netto.
– Oczywiście ostateczna decyzja należy do walnego zgromadzenia. Oceniając zdolność grupy do bieżącego generowania gotówki będziemy chcieli utrzymać politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami na co najmniej historycznym poziomie. – zaznaczył Lech Przemieniecki w rozmowie z redakcją StockWatch.pl.
Wycena/Wskaźniki
W serwisie jest dostępna symulacja debiutu post-money spółki. Do porównania w symulacji zestawiliśmy parametry trzech spółek odzieżowych: Próchnik, Bytom i Monnari.
– Cena maksymalna wynosi 6,20 zł za akcję. W porównaniu do obecnych wyników kwota nie jest niska, na co wskazuje choćby wartość z mnożnika EV/EBIT na poziomie 5,80 zł (sam mnożnik sektorowy jest relatywnie wysoki, bo odwzorowuje oczekiwanie wzrostu rynku), czy jeszcze niższa z mnożnika EV/EBITDA. Automat serwisowy wskazuje na wycenę rentą wieczystą jednej akcji na poziomie 4,01 zł. To jednak wartość zakładająca powtarzalność wyniku, do pewnego stopnia uzasadniona danymi historycznymi. Z drugiej strony należy pamiętać, że wzrost powinien w pewnym momencie wyhamować i ujawnić potencjał generowania wyniku. Jeśli uwzględnimy wyniki z przyszłych sklepów i rozwoju sieci, to można powiedzieć, że cena emisyjna jest obecnie nawet z pewnym dyskontem do przyszłej prognozowanej, ale obarczonej ryzykiem wartości. – analizuje Paweł Bieniek.
Polecane linki:
>> Szczegółowe omówienie prospektu emisyjnego i sytuacji finansowej TXM przygotowane przez analityka StockWatch.pl
>> Forumowy wątek dedykowany akcjom TXM
>> Wstępna symulacja finansowa debiutu oraz prospekt emisyjny TXM
>> Strona internetowa spółki