
(Fot. GPW)
Noworoczna miotła wygarnęła Asseco Poland z portfela BM BNP Paribas. Jak zaznaczyli analitycy biura, o rezygnacji z akcji największego polskiego reprezentanta branży IT przesądził „brak czynników wzrostowych w krótkim terminie”. W skrócie, eksperci zdecydowali, że postawią na inny, bardziej atrakcyjny walor.
Asseco Poland w portfelu BM BNP Paribas pojawiło się na początku września 2022 r., gdy kurs akcji wynosił nieco ponad 71 zł. Impulsem do zajęcia pozycji były lepsze od konsensusu wyniki za II kwartał. Dodatkowo eksperci zwracali uwagę, że ówczesna wycena spółki implikowała ok. 20-proc. potencjał wzrostowy względem konsensusu rynkowego z rekomendacji. Ostatecznie czteromiesięczna inwestycja zakończyła się symbolicznym kilkuprocentowym zyskiem.
Miejsce po Asseco w portfelu BM BNP Paribas zajął Ten Square Games, czyli walor, który ma za sobą dwa lata bessy. Jeszcze jesienią 2020 r. akcje wrocławskiego producenta gier mobilnych wyceniano na ponad 600 zł. W październiku 2022 roku kurs spadł na chwilę nawet poniżej 90 zł. Pod koniec ubiegłego roku impulsem do poprawy sentymentu i powrotu notowań na trzycyfrowe poziomy okazał się raport za III kwartał.
– Po wynikach za 3Q22 ponownie napłynął pozytywny sentyment do spółki. Powodem jest lepszy wynik na poziomie skorygowanej EBITDA oraz utrzymanie reżimu kosztowego, a także wzrost kosztów marketingowych oraz pozytywny outlook wobec nowego tytułu – Wings of Heroes, który w najbliższych miesiącach będzie skalowany. Pozytywnie zaskoczyła liczba aktywnych użytkowników w miesiącu flagowego tytułu – Fishing Clash, która wzrosła o 39 proc. r/r. Powyższe argumenty w połączeniu z niską wyceną EV/EBITDA na poziomie 7,9x przekładają się na atrakcyjność waloru – komentują analitycy BM BNP Paribas.
Co jeszcze w portfelu na styczeń?
Miejsce w portfelu BM BNP Paribas BP obroniło 9 spółek, w tym liderzy sektora paliwowego i budowlanego oraz istotni gracze na rynku chemicznym, przemysłowym, handlowym czy energii odnawialnej.
Auto Partner – Wcześniej otoczenie pandemii a obecnie niepewność geopolityczna sprzyja utrzymaniu wcześniejszych trendów na rynku aftermarket (wysoki wiek aut, niższe rejestracje nowych pojazdów i długi czas oczekiwania na nowe auta, odroczenie napraw, niższa popularność komunikacji zbiorowej), co przy mocnym bilansie oraz dalszej intensyfikacji sprzedaży zagranicznej będzie wsparciem wyników w najbliższych kwartałach. W kolejnych kwartałach będzie kończył się efekt „długiego” magazynu. Odpowiedzią zarządu jest m.in. zwiększenie udziału marek własnych oraz dalszy wzrost sprzedaży eksportowej. Spółka nie dostrzega spowolnienia popytu. Efekt dźwigni operacyjnej oraz wzrost udziału eksportu do ponad 50 proc. przychodów powinny wspierać dalszy dynamiczny wzrost wyników. Podtrzymujemy pozytywną ocenę perspektyw Auto Partner.
Eurocash – Spółka od 4Q’21 wykazuje zmianę trendu wynikowego za sprawą restrukturyzacji segmentu detalicznego (sieć Delikatesy Centrum) i korzystnego otoczenia rynkowego w segmencie hurtowym. Zgodnie z oczekiwaniami spółki rosnąca inflacja w obszarze żywności i napojów będzie stopniowo przekładać się na dalsze przyspieszanie tempa wzrostu sprzedaży, co zrealizowało się w ostatnich kwartałach i będzie kontynuowane w kolejnych okresach. Nowa strategia spółki nie przyniosła większych zmian w postrzeganiu biznesu Eurocash (koncentracja na optymalizacji kosztowej hurtu, rozwoju franczyzy i Frisco przy możliwej sprzedaży własnych sklepów). Z uwagi na pozytywne momentum wyników i niską wycenę pozostajemy pozytywnie nastawieni do spółki.
Budimex – Pozytywnie oceniamy perspektywy kolejnych kwartałów. Portfel zleceń co prawda jest niższy niż na koniec 2021 r., jednak w oczekiwaniu na podpisanie pozostaje ponad 3 mld zł umów. Wysoka ekspozycja na inwestycje publiczne może być istotnym czynnikiem sprzyjającym w otoczeniu oczekiwanego spowolnienia gospodarczego, które jednocześnie powinno przynieść stabilizację kosztów materiałów oraz płac. Buforem bezpieczeństwa dla rentowności w kolejnych okresach jest zwiększenie poziomu waloryzacji kontraktów oraz rekordowy poziom salda rezerw na straty. Pozytywnie oceniamy perspektywy spółki w średnim i długim terminie (mocny bilans, wysoki zdywersyfikowany portfel zleceń, rozwój segmentu usługowego oraz inwestycje w perspektywiczne segmenty związane z rynkiem energetycznym).
PlayWay – Pozytywnie oceniamy zaprezentowane wyniki za 3Q’22, które wyraźnie przekroczyły rynkowy konsensus. Przychody były wspierane przez portfolio dotychczasowych tytułów własnych oraz pochodzących ze spółek, w których PLW posiada znaczące udziały, jak np. Cooking Simulator VR wydany przez Big Cheese Studio. Ponadto spółka zawarła dwie umowy dystrybucyjne z Xbox Game Pass i Epic Store, które będą źródłem dodatkowego przychodu. Korzyścią dla spółki jest także rosnący kurs USD/PLN. W 2023r. oczekiwane jest wydanie sequeli sztandarowych gier dewelopera, czyli m.in. House Flipper 2, Thief Simulator 2 albo Cooking Simulator 2.
Selvita – Spółka konsekwentnie rozwija swój biznes, co potwierdziły wyniki za 3Q’22, a EBITDA odnotowała 31-proc. wzrost r/r. Ponadto utrzymany zostało wysokie tempo zwiększania nowych zamówień (również +31 proc. r/r). Selvita chce także zwiększać zakres swojej działalności i kompetencji poprzez transakcje na rynku M&A i rozpatruje obecnie kilkadziesiąt potencjalnych kandydatów do przejęcia. Głównymi punktami strategii działania spółki są obecnie dalszy rozwój segmenty drug discovery oraz budowa segmentu CDMO, który polega na kontraktowym wytwarzaniu leków.
Photon Energy – Pozytywnie oceniamy perspektywy sektora odnawialnych źródeł energii – spółka specjalizuje się w budowie i zarządzaniu dużymi farmami fotowoltaicznymi. Co istotne, spółka nie kontraktuje sprzedaży energii w umowach długoterminowych, a więc wzrosty cen prądu istotnie wspierają wyniki spółki. Średnie ceny sprzedaży w 2023 roku pewnie będą niższe, ale wzrost wolumenów powinien nadrobić różnicę, co potwierdza podtrzymanie przez zarząd prognoz w perspektywie 2024 r. Photon Energy zakłada dalszy wzrost segmentu EPC (projektowanie, dostawa i montaż) oraz w zakresie obsługi i utrzymania instalacji.
Alumetal – Oczekiwana kontynuacja dobrych wyników również na przełomie 2022/23, mimo niesprzyjających warunków rynkowych, które wg zarządu ulegają poprawie co widać w nowych zamówieniach. Wzrasta zainteresowanie aluminium wtórnym z uwagi na malejącą podaż aluminium pierwotnego, politykę klimatyczną EU przy jednocześnie wysokich cenach energii, poprawę sytuacji w sektorze automotive oraz potrzebę skracania łańcucha dostaw w wyniku ryzyka geopolitycznego. Zakładamy utrzymanie wypłaty dywidendy na poziomie 70 proc. znormalizowanego zysku netto (szacowany poziom DY powyżej 10 proc.). Historycznie Alumetal wychodził z mocniejsza pozycją z okresów o trudnych warunkach rynkowych (niska baza kosztowa, większa elastyczność operacyjna, najnowsza technologia, mocny bilans, spółka beneficjentem napędów alternatywnych). W przypadku ponowienia wezwania przez Norsk Hydro oczekujemy stosownej premii oddającej poprawę otoczenia oraz wyników finansowych spółki w ostatnim roku.
PKN Orlen – Grupa opublikowała bardzo dobre wyniki za III kwartał 2022 r., które okazały się być wyższe od konsensusu na poziomie przychodów (73 mld zł vs. 70 mld zł prognoz analityków) oraz zysku netto (13 mld zł vs. 7 mld zł konsensusu). Zarząd spółki poinformował również o utrzymującej się, bardzo dobrej sytuacji w segmencie rafineryjnym – spodziewany jest wzrost marż na rynkach europejskich w najbliższych kwartałach w efekcie wzrostu popytu na diesla ze strony sektora energetycznego, który wykorzystuje diesla jako substytut dla gazu ziemnego. Obecna wycena spółki implikuje ok. 20 proc. potencjału wzrostowego względem konsensusu rynkowego.
Ciech – Grupa opublikowała bardzo dobre wyniki za III kwartał 2022 r., które okazały się być wyższe od konsensusu na poziomie przychodów (1,4 mld zł vs. 1,3 mld zł prognoz analityków) oraz zysku netto (85 mln zł vs. 66 mln zł konsensusu). Jednocześnie, zarząd spółki podniósł prognozę znormalizowanej EBITDA na 2022 rok do przedziału 950-990 mln zł oraz skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży została do 5,3–5,5 mld zł. Zarząd spółki z optymizmem spogląda również na sytuację rynkową w 2023 roku w obszarze sody i chce utrzymać wynik EBITDA na podobnym poziomie jak w obecnym roku pomimo presji kosztowej.