PARTNER SERWISU
uzohgmkl

PHZ Baltona: Stawiamy na reorganizację biznesu i optymalizację kosztów

Omawiane walory:

Piotr Kazimierski, prezes zarządu PHZ Baltona SA rozmawia z redakcją StockWatch.pl o wynikach spółki i planach dalszego rozwoju działalności.

StockWatch.pl: Baltona jest świetnie kojarzona przez inwestorów pamiętających czasy PRL-u, ale jesteście Państwo zupełnie nową firmą, ciekawie spozycjonowaną w nowej rzeczywistości. Prowadzicie przede wszystkim sklepy wolnocłowe na lotniskach, zaopatrujecie placówki dyplomatyczne i okręty. Jak rozkładają się przychody pomiędzy segmentami działalności i gdzie generowane są największe marże?

Piotr Kazimierski: Historia spółki sięga połowy XX wieku. Początkowo Baltona zajmowała się wyłącznie obsługą statków, z czasem jej działalność została rozszerzona o zaopatrywanie misji dyplomatycznych i wojska, a także prowadzenie sklepów dla marynarzy. Jeszcze w latach 60-tych spółka rozpoczęła działalność duty-free na granicach, a w latach 70-tych rozpoczęła się nasza przygoda z rynkiem lotniczym i lotniskowym. Obecnie podstawową działalnością Baltony jest prowadzenie sklepów wolnocłowych w portach lotniczych w Polsce i za granicą. Ten segment stanowi około 70 proc. naszych przychodów. Około 20 proc. generuje zaopatrywanie placówek dyplomatycznych i wojskowych (prowadzone pod marką Chacalli De Decker, europejskiego lidera specjalizującego się w dostawach produktów wolnych od cła i podatków do ambasad i wojska) oraz statków i okrętów (tzw. działalność shipchandlerska, realizowana przez spółkę zależną Baltona Shipchandlers), natomiast pozostałe 10 proc. to usługi gastronomiczne oferowane na terenie kilku portów lotniczych i dworca kolejowego w Krakowie. Aktualnie w ramach działalności gastronomicznej prowadzimy: Coffee Express – typowy format take-away, gdzie pasażerowie mogą kupić kawę w papierowym kubku, Coffee Corner – niewielkie kawiarnie z kawą przygotowywaną przez wykwalifikowanych baristów i świeżymi kanapkami, a także Bistro Travel Chef – restauracje serwujące ciepłe dania obiadowe.

Baltona to także firma międzynarodowa. Oprócz Polski działacie Państwo we Francji, Niemczech, Belgii, Holandii, Rumunii i na Ukrainie. Jaka część generowanych przychodów pochodzi z eksportu i jaka jest w związku z tym polityka zabezpieczeń przed ryzykiem kursowym?

W celu zminimalizowania ryzyka związanego z wahaniami kursów zabezpieczamy się na poziomie zakupowym. W związku z tym, że za nasze zakupy są denominowane głównie w EUR, sprzedaż na rynkach europejskich nie powiększa ryzyka, a je pomniejsza. Nie wszystkie ryzyka jesteśmy jednak w stanie zabezpieczyć – jest to zbyt kosztowne i zbyt skomplikowane. Obecnie posiadamy 11 sklepów na terenie Europy (w Belgii, Holandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Rumuni i na Ukrainie). Łącznie za granicą generujemy około 30 proc. naszych przychodów. W przyszłości bierzemy pod uwagę możliwość rozszerzenia naszej działalności na inne kraje. Baltona należy do Grupy Flemingo International Limited z siedzibą w Dubaju, która jest międzynarodowym operatorem sieci wolnocłowych posiadającym ponad 140 sklepów w 32 krajach, co umożliwia nam stałe monitorowanie sytuacji panującej na rynku.

W działalności handlowej ważnym parametrem analitycznym jest sprzedaż z metra kwadratowego powierzchni sklepowej. Jak kształtuje się w Baltonie ten parametr? Jakie jeszcze parametry śledzicie, zważywszy na ponadprzeciętną wysokość osiąganych marż?

Ze względu na specyfikę naszej branży, nie prowadzimy statystyk dotyczących sprzedaży z metra kwadratowego powierzchni sklepowej. Bardzo ważnym wskaźnikiem jest dla nas natomiast sprzedaż na pasażera, z uwzględnieniem kierunku podróży. Pod tym względem widzimy w ostatnim czasie znaczącą poprawę, co pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość – wiele wskazuje na to, że istotny wpływ na dynamikę sprzedaży w segmencie travel retail będzie miał dalszy wzrost liczby pasażerów i poprawa ich jakości z punktu widzenia struktury zakupów i tzw. wielkości średniego paragonu.

Można się domyślać, że rywalizacja o najem powierzchni w portach lotniczych jest ostra. Potem korzysta się już z doskonałego kanału sprzedaży i niewielkiej konkurencji. Jak wyglądają stawki za wynajem powierzchni i jaki jest przeciętny okres najmu sklepów na lotniskach?

W Polsce koncesje na działalność w portach lotniczych przyznawane są zazwyczaj na 5-10 lat, co w dużym stopniu determinuje specyfikę naszej branży. Nie należy także zapominać, że liczba miejsc, którymi możemy być potencjalnie zainteresowani, jest mocno ograniczona. Aktualnie najmniejszym lotniskiem, na którym prowadzimy działalność, jest lotnisko w Bydgoszczy, obsługujące około 350 tys. pasażerów rocznie. Dla porównania nowo otwarte lotnisko w Olsztynie ma mieć ruch pasażerski na poziomie zaledwie 100-200 tys. pasażerów rocznie. Z tego powodu w ciągu roku bierzemy udział w maksymalnie 2-3 przetargach, z czego 1-2 udaje nam się zazwyczaj wygrać. Stawki za wynajem powierzchni sklepowych są w dużym stopniu uzależnione od konkretnego portu lotniczego, metrażu, jakim dany najemca jest zainteresowany, a także standardu samego lokalu (np. czy jest już uzbrojony w media czy jeszcze nie). Można jednak powiedzieć, że ceny wynajmu w przypadku polskich lotnisk są na poziomie europejskim.

W tym roku Baltona znacząco poprawiła wyniki finansowe. Przychody za trzy kwartały wzrosły o 29 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Oprócz oczywistego wzrostu ruchu pasażerskiego na lotniskach, jakie jeszcze czynniki pomogły tak mocno poprawić sprzedaż?

Bardzo dobre wyniki finansowe Baltony po trzech kwartałach 2015 roku są efektem m.in. znaczącego wzrostu dynamiki sprzedaży w segmencie B2B, obejmującym działalność shipchandlerską (106 proc. r/r). W ostatnich miesiącach obserwowaliśmy także istotny wzrost sprzedaży w sklepach wolnocłowych (14 proc. r/r) i punktach gastronomicznych (23 proc. r/r) – to niewątpliwa zasługa wzrostu ruchu pasażerskiego na lotniskach, jak również skłonności do zakupów i naszej zrównoważonej polityki cenowej.

Można jednak dostrzec, że mimo iż zysk operacyjny wzrósł z 1,85 mln zł do ponad 10 mln zł, to jednak realizowana marża brutto nieco spadła z 35 proc. do 32,5 proc. Czy należy się tym przejmować? Skąd taka kompresja marży?

Nieznaczny spadek marży brutto zauważalny w III kwartale 2015 roku był związany przede wszystkim z innym mixem sprzedaży. Co istotne, mimo zauważanej zmiany kierunku podróżowania naszych klientów (z Afryki i Bliskiego Wschodu na kraje Unii Europejskiej) – spowodowanego napiętą sytuacją geopolityczną panującą w basenie Morza Śródziemnego – udało nam się utrzymać marżę na poszczególnych kierunkach.

Nawet jak na spółkę detaliczną, poziom ogólnego zadłużenia spółki wydaje się wysoki, bo aż 91 proc. aktywów. Skąd to wynika i czy nie sprawia problemów w pozyskaniu finansowania?

Po zamknięciu sklepów na Okęciu w 2012 roku, potrzebowaliśmy znacznego zasilenia finansowego w związku z planowanymi inwestycjami – m.in. na lotniskach w Gdańsku, Poznaniu i Rzeszowie. Był to dla nas okres intensywnych inwestycji, których nie byliśmy w stanie sfinansować ze środków własnych. Jednak dobre wyniki operacyjne i cash flow operacyjny pozwolił nam na konsekwentne ograniczanie zadłużenia. Na koniec 3Q 2015 nasz wskaźnik dług netto do EBITDA wynosił jedynie 1,5x, co uważamy za poziom w pełni bezpieczny i raczej nie będziemy już istotnie ograniczać długu, tylko zmienimy jego strukturę. Stopniowo spłacamy także zadłużenie walutowe wobec naszego akcjonariusza, co ogranicza ekspozycję walutową.

Przyszłość wydaje się bezpieczna, bo prognozy mówią o stałym wzroście ruchu pasażerskiego, a Boeing i Airbus mają portfele zamówień wypchane na parę lat do przodu. Ale Baltona chce poprawiać wyniki także przez optymalizację i ograniczenie kosztów. Przyjęty w połowie roku plan zakłada oszczędności na poziomie 3-4 mln zł rocznie. Gdzie zatem można spodziewać się cięć?

W ramach realizowanego w 2015 planu reorganizacji poprawiliśmy zarządzanie asortymentem w sklepach, co w pozytywny sposób wpłynęło na zwiększenie sprzedaży. Przeprowadziliśmy także istotne zmiany w logistyce, która obecnie działa w systemie pełnego outsourcingu. Spodziewamy się, że tylko z tytułu tych zmian w zarządzaniu oraz dzięki oszczędnościom na logistyce obniżymy koszty operacyjne o około 3 mln zł w 2016 roku.

Jaki jest strategiczny kierunek rozwoju Baltony na najbliższe lata? Gdzie widzicie największe szanse na budowanie wartości, a gdzie ewentualne zagrożenia? Jakich konkretnych ruchów rozwojowych można spodziewać się w najbliższych miesiącach?

Ostatnie lata były dla Baltony okresem intensywnego rozwoju, dlatego teraz chcemy skupić się przede wszystkim na reorganizacji biznesu i optymalizacji kosztów. Oczywiście w dalszym ciągu będziemy brać udział w przetargach organizowanych przez lotniska, nie tylko w Polsce, która jest naszym największym rynkiem, ale także zagranicą. Planujemy również otworzyć kolejne punkty gastronomiczne, co pozwoli nam na powiększenie skali i zdywersyfikowanie biznesu. Nie mamy jednak zamiaru rywalizować z dużymi sieciami kawiarnianymi czy restauracyjnymi – chcemy ograniczyć się do lotnisk i dworców kolejowych, czyli miejsc ściśle związanych z podróżowaniem, które najlepiej znamy.

Dziękujemy za rozmowę.

Polecane linki:
>> Odwiedź microsite PHZ Baltona w serwisie StockWatch.pl
>> Odwiedź stronę analityczną spółki w serwisie
>> Śledź notowania spółki z wykorzystaniem skanerów w ATTrader.pl
>> Zobacz zapis spotkania on-line Piotra Kazimierskiego, prezesa spółki Baltona z użytkownikami StockWatch.pl

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat