W tym roku z pierwszą publiczną emisją obligacji ruszyła Marka. Oferta spółki specjalizującej się w udzielaniu pożyczek gotówkowych dotyczy papierów dłużnych serii H1 na łączną kwotę 2 mln zł. Zapisy ruszyły 15 stycznia i potrwają do 3 lutego 2015 r. Papiery są dwuletnie z oprocentowaniem stałym wynoszącym 9,5 procent w skali roku. Odsetki wypłacane będą kwartalnie. Zabezpieczeniem emitowanych obligacji jest zastaw na zbiorze wierzytelności pożyczkowych o wartości 150 proc. wartości emisji. Inwestorzy indywidualni i instytucjonalni zapisy mogą składać w domu maklerskim Ventus Asset Management SA.
To pierwsza publiczna emisja spółki przeprowadzana w ramach rocznego programu o łącznej wartości do 2,5 mln euro.
– Zdecydowaliśmy się na publiczną emisję obligacji, aby dać szansę każdemu zainteresowanemu na zakup naszych papierów. W zeszłym roku z sukcesem zakończyliśmy proces restrukturyzacji, co przełożyło się wymiernie na naszą sytuację finansową. Zmieniliśmy nasz model działania, który jest teraz efektywniejszy i jednocześnie bezpieczniejszy. Przede wszystkim ograniczyliśmy koszty stałe optymalizując zatrudnienie i plan rozwoju terytorialnego. Obecnie skupiamy się na rozwoju współpracy z pośrednikami kredytowymi, jednocześnie uczyniliśmy ich współodpowiedzialnymi za współpracę z naszymi klientami. Ponadto zmieniliśmy nasz model oceny ryzyka kredytowego tzw. scoring przy udzielaniu pożyczek. Dzięki temu udało się istotnie poprawić jakość portfela. – powiedział Jarosław Konopka, prezes zarządu Marka SA.
Spółka była obecna na Catalyst z obligacjami serii A (MRK0214) o wartości nominalnej 14,1 mln zł i w całości je wykupiła w lutym 2014 roku. Nowa emisja, jak i przyszłe emisje w ramach publicznego programu emisji będą wprowadzane na Catalyst. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 r. Spółka osiągnęła 13,7 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz 1,9 mln zł zysku netto. Według prognoz w całym 2014 r. Marka miała uzyskać 19 mln zł przychodów i 2,5 mln zł zysku netto. Na 2015 r. Zarząd prognozuje przychody w wysokości 24,5 mln zł i 3,5 mln zł zysku netto.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany obligacjom spółki Marka SA
– Nasza historia na rynku obligacji jest pozytywna. Do tej pory wykupiliśmy w terminie wszystkie emitowane papiery. Spółka również w terminie reguluje wszystkie zobowiązania wynikające z prywatnych emisji obligacji. – dodał Jarosław Konopka.
Celem emisji obligacji jest pozyskanie kapitału niezbędnego do rozwoju spółki poprzez zwiększenie skali działania. Spółka jednocześnie chce docierać ze swoją ofertą do nowych grup klientów, którzy mają zapewnione stałe dochody. Według danych na III kwartał 2014 r. spółka posiada ponad 26 tys. klientów (ponad 28,5 tys. aktywnych umów). Marka stara się minimalizować ryzyko kredytowe poprzez nowe produkty kierowane do emerytów czy rolników otrzymujących dotacje.